בדיקת ראיה אופטומטרית

בדיקת ראיה אופטומטרית היא שם כוללני לבדיקת ראיה המבוצעת על-ידי אופטומטריסט. בדיקה זו היא אבחונית בבסיסה ונועדה לזהות ולאתר ליקויי ראיה ובעיות פתולוגיות שונות.

בניגוד לרופא העיניים שעיקר תפקידו לזהות ולטפל במחלות עיניים שונות, בבדיקת הראיה אצל האופטומטריסט מתבצעות בדיקות לחדות הראיה, מיקוד הראיה, שדה הראיה, מדידת מרחק בין אישונים, התכנסות ראיה, עיוורון צבעים וכדומה.

בסופו של דבר, מטרת בדיקת הראיה האופטומטרית היא לאבחן ליקויי ראיה ולהציע פתרון אופטומטרי עבורם ולא לאתר מחלות עיניים (למרות שמחלות עיניים רבות מתגלות אצל האופטומטריסט דווקא, עקב השפעתן על יכולת הראיה של הנבדק – ומכאן הנבדק מופנה לטיפול אצל רופא עיניים).

בדיקת ראיה אופטומטרית – מרשם ראיה

התוצר המקובל של בדיקת ראיה אופטומטרית יהיה מרשם ראיה.

מרשם הראיה הוא למעשה סיכום הבדיקה בערכים מקובלים. על סמך מרשם הראיה יוכל כל אופטומטריסט (או אופטיקאי) לייצר פתרון אופטומטרי עבור הנבדק כגון משקפי ראיה או עדשות מגע.

ציוד הבדיקה הדרוש לאופטומטריסט בביצוע בדיקת ראיה מלאה מורכב ממספר מכשירים המספקים לו את היכולת לבצע בדיקה מלאה. העיקריים שבהם הם פוראופטר, אוטורפרקטומר, רטינוסקופ, מנורת סדק ועוד. אופטומטריסטים רבים מתעקשים לוותר על הפיתוחים הטכנולוגיים השונים בתחום הציוד האופטומטרי ומעדיפים להמשיך לעשות שימוש בארגז עדשות ובמסגרת בדיקה משום שאלו מדמים בדיוק רב ביותר את התוצר העתידי – משקפי הראיה של הנבדק.

בדיקות ראיה לעדשות מגע

למרות שברוב מדינות העולם המערבי עדיין ניתן לרכוש עדשות מגע ללא בדיקת אופטומטריסט, הנושא מצוי בתהליכי חקיקה במרבית המדינות וזאת משום שמעבר לבדיקת הראיה האופטומטרית השגרתית שנועדה לאבחן את מידת ליקוי הראיה (ואת עוצמת עדשות המגע המתאימות) בודק האופטומטריסט בעת ביצוע בדיקת ראיה לעדשות מגע את תקינות הלחות בעיני הנבדק, את קימור העין ואת קוטר העדשה המתאים (זאת בנוסף להדרכה על שימוש נכון ושמירת היגיינת העין).

כיום נוהגות מדינות רבות (וישראל בתוכן) לחייב נהגים מעל גיל 40 בבדיקות ראיה תקופתיות לבדיקת חדות הראיה ושדה הראיה.

 

חומר נוסף:

wikipedia – Eyeglass prescription

wikipedia – Optometry

all about vision eyeglass-prescription